glitter-graphics.com



Semoga kita dapat berkongsi Ilham yang ALLAH kurniakan bersama.

Pages

Tuesday, June 10, 2014

Cerita Kasih Sayang ALLAH

Aku diterima lantikan sebagai pengawas peperiksaan.. Tibalah hari yang dinantikan iaitu minggu ini, amanah dan tanggungjawab perlu kulaksanakan seperti tercatat dalam surat lantikan.. Namun ada gusar yang bertandang.. surat lantikanku, hilang entah ke mana.. jenuh kucari... di tempat kerja..di rumah.. di dalam kereta... semuanya tiada.. Aku resah .. Lebih resah bila hari pertama taklimat, aku dimaklumkan surat itu penting untuk 'bayaran' gaji dan claim perjalanan... bingung aku memikirkannya..di mana perginya surat tersebut.. Lewat sebelum cuti sekolah, aku sangat kelam kabut..tidak tentu arah.. apa sahaja yang datang padaku, kusumbat sahaja tanpa sempat mahu memikirkan 'key word' bila nak carinya semula.. akibatnya aku kehilangan surat lantikan itu.. Kacau fikiranku.. Resah usah dikata.. Aku bermunajat pada ALLAH.. merintih tanpa henti dalam hati.. minta pertolongan ketemukan aku dengan surat itu..Aku lanjutan dalam solatku untuk permintaan itu.. Aku terus beriktihar dan pada masa sama terus mencari..

SubhanaALLAH.. kuasa ALLAH siapa sangka.. tempat yang telah kugeledah acapkali tapi tidak jumpa.. anehnya, hari AHAD..surat itu muncul ..Sungguh, tidak tergambar sebaknya jiwaku saat itu.. Aku merintih pohon pada ALLAH bantu aku waktu aku mencarinya dan sekelip mata ALLAH kabulkannya.. hebatNYA kuasanya... Memang terlalu sebak aku ketika itu mengenangkan aku yang banyak dosa.. diangkat dan dimakbulkan doa..kasih dan sayangNYA ALLAH ...ALLAHUKBAR!!

Kemudian.. kutitipkan kisah seterusnya.. kisah surat lantikan belum habis disitu.. Aku perlu membuat 2 salinan photostat dan perlu disahkan..Malangnya aku hanya sempat photostat.. Dalam hati aku memohon belas ihsan daripada ALLAH.. Ya ALLAH, aku ada amanah untuk sampai 9.30.. apakah hikmah di sebalik dugaanMU ini..Aku terus memandu ke rumah.. Hajat ke sekolah terbantut memikirkan masa aku bersiap dan perlu ke tempat tugas lagi..
Sepanjang perjalanan pulang dan kemudian perlu ke tempat kerja.. aku terus berdoa yang termampu..
dan AJAIBnya..di tempat tugas itu, ALLAH buat hatiku sekali lagi sebak.. seorang rakan sekerja yang sama tempat bertugas memaklumkan pada aku bahawa tiada sesiapa di sekolah untuk sahkan..ALLAHUKBAR.. maksudnya ALLAH menghantar berita gembira pada aku bahawa aku tak perlu risau soal pengesahan kerana memang tiada sesiapapun sebenarnya di sekolah untuk sahkan. Subhanallah.. ALLAH selamatkan maruah aku ...dan sekali lagi ALLAH bantu aku apabila ketua aku memaklumkan pengesahan boleh dilakukan di tempat aku ditugaskan sebagai pengawas... ALHAMDULLIAH.. urusan aku dipermudahkan hari itu juga.. HEBATNYA ALLAH bantu aku selesaikan masalah..

kulanjutkan pula kisahku di sebelah petang.. Waktu zuhur masuk sekitar 1.20 di kawasanku.. sedangkan perlu berada di tempat tugas pada 1.30 iaitu 30 minit awal dari jadual peperiksaan.. Aku dalam hati mula berdebar.. Tengok jarum jam di kereta.. Sah dah lambat.. nak pukul 1.40.. Dup dup.. ALLAH, aku solat.. kucuba pujuk hatiku tenang sambil memandu sambil merintih pohon pertolongan ALLAH ..Subannallah.. ALLAH bantu lagi.. Bila aku sampai.. memang agak lewat tapi rupanya seorang lagi pengawas iaitu pembantu ketua yang bukan beragama islam juga baru tiba.. Fuh Alhamdulliah.. lega sikit...ALLAH tolong lagi untuk tenangkan hatiku bahawa adalagi yang lewat.. Paling penting aku ada alasan solat.. 

Cerita ini buat aku berfikir.. mungkin ALLAH sedang memakbulkan doaku..
iaitu meletakkan kebergantungan hidup pada ALLAH..

Alhamdulliah.. sayangnya ALLAH ...

No comments:

Post a Comment