glitter-graphics.com



Semoga kita dapat berkongsi Ilham yang ALLAH kurniakan bersama.

Pages

Monday, December 29, 2014

Didik hati


Pernahkah kita lalui situasi kita meminta untuk mendapat A tetapi yang dapat sebaliknya...Mungkin B, Boleh jadi C.. atau lebih teruk daripada itu... dan pasti kita sedih dan kecewa kan bilamana yang kita harapkan, tidak kita perolehi.. 

Ayuh, mulai hari ini... mari kita bersih semula hati kita ini.. Cuci dan sentel dengan bersungguh-sungguh dengan rasa insaf dan bersyukur pada setiap nikmat dan musibah yang kita peroleh dan bakal kita peroleh..

Kembali pada hakikat kehidupan.. Hidup ini satu ujian... Menguji siapa di antara kita yang beriman.. Rukun iman ada 6 ..salah satunya percaya pada qada dan qadar... Bila mana kita diuji selepas ini dengan musibah terutamnya... ayuh didik dan ingatkan hati bahawa siapa kita untuk menentukan semua yang baik-baik milik kita... atau dalam kata lain...yang kita hendak, wajib kita miliki..siapa kita?? Apa kuasa kita untuk menentukan semua itu..

Bingkas, bangun hati kita yang 'sedih' dan 'kecewa' itu dengan mengingat ALLAH... Ingat ALLAH.. ingat ALLAH.... Dia tidak memberi apa yang kita pinta, bukan kerana Dia tidak sayang kita tetapi kerana Dia tahu yang terbaik untuk kita.. boleh jadi yang kita hendak itu, memudaratkan kita... Maka, ayuh bersangka baik pada ALLAH... berlapang dada pada setiap takdirNYA.. 

Ingatlah.. kemampuan kita letak pada usaha dan doa.. Itupun dengan izinNYA.. sebaliknya, yang menentukan sebaik-baik kejadian adalah ALLAH.. maka, berlapang dadalah....

Ambil sesuatu itu sebagai sesi pembelajaran yang ALLAH sediakan untuk kita.. boleh jadi kejadian yang menimpa kita, ALLAH nak didik hati kita untuk jadi kuat, tabah dan ikhlas ...Kita minta ALLAH jadikan kita kuat, tabah dan ikhlas dalam doa...mungkin ini jalannya ALLAH makbulkan doa kita dengan menyediakan keadaan supaya kita memperoleh apa yang kita doakan itu melalui keadaan yang tersedia.. 

Kita minta ALLAH ikhlaskan hati kita dalam ibadah tapi bila kita buat kerja, tak ada yang nak puji.. sebaliknya, mungkin dikeji.. di sini..ALLAH nak kita belajar erti ikhlas yang sebenarnya iaitu ikhlaskan hati berkerja tanpa mengharapkan penghargaan manusia.. Bukankah indah sebenarnya pembelajaran yang ALLAH sediakan??? Maka berlapang dadalah...

Sebelum memulakan sesuatu.. Bersihkan hati.. zikir dan doa pada ALLAH sungguh-sungguh agar hati kita ini ikhlas melakukan sesuatu kerana ALLAH.. insyaALLAH, kita takkan rasa kecewa pada setiap kebaikan yang kita kerjakan...



No comments:

Post a Comment